texture of chocolate icing close-up

Tematy, które wzbudzają duże zainteresowanie i zaangażowanie to oczywiście innowacyjność i trendy. W listopadzie zeszłego roku, podczas Farmy Inwencji, miałam okazję przemyśleć ten temat oraz opowiedzieć o paru zjawiskach i podejściach do innowacji z perspektywy semiotycznej. Już niedługo na portalu Nowy Marketing pojawi się tekst mojego autorstwa poświęcony temu zagadnieniu, zatem już zapraszam do lektury.

W tym roku, już niedługo, bo od 1 do 4 czerwca w Tallinnie odbędzie się Semiofest, którego tematem przewodnim będzie właśnie semiotyka jako motor do kreowania innowacyjności. Będę oczywiście uczestniczyć i zdam relację z tego, co ciekawego jeśli chodzi o innowacyjne projekty i podejścia dzieje się na świecie. Jakie nowe projekty, narzędzia, rozwiązania biznesowe zostaną zaprezentowane podczas tych czterech dni. Na razie warto zajrzeć na stronę http://2016.semiofest.com/ i poczytać o programie i prelegentach oraz kupić bilety.

Jednym z głównych prelegentów będzie Malcolm Evans, jeden z twórców i interpretatorów metody semiotycznej przeniesionej na grunt komercyjny. Wspominam o tym, ponieważ firma, której założycielem jest Malcolm – Space Doctors – jakiś czas temu przeprowadziła wyjątkowy pod każdym względem projekt.

Innowacyjny z punktu widzenia doświadczenia oferowanego przez markę, zdobytej wiedzy oraz zastosowania metodologii semiotycznej (semiotyka sensoryczna) i zaimplementowania jej wyników w działania na poły naukowe na poły ambientowe. Efekty tego tajemniczego działania można dziś oglądać w Londynie w British Museum of Food.

Projekt doceniony w 2016 roku przez European Insight Innovation Exchang a nazwany Choco – Phonica. Pierwotnie projekt bazował na badaniach insightów kulturowych przygotowanych na zlecenie firmy Cadburry, dotyczących połączenia radości i czekolady. Rozrósł się w działania, których celem było określenie, jak doświadczenie smaku czekolady zmienia się pod wpływem kulturowego kontekstu, z którym jest powiązane (koncept nieco zbliżony do powiązania odczucia smaku z marką, do której przypisujemy produkt, w jednym i drugim przypadku kontekst produktu wpływa na poczucie smaku).

img_2057

Zbudowano zespół znaczeń, powiązano te znaczenia z wrażeniami dźwiękowymi, które je reprezentują a następnie stworzono przestrzeń eksperymentalną (właśnie w British Museum of Food) we wnętrzu której odbywała się degustacja czekolady. Przestrzeni degustacyjnych jest kilka, różnią się jedynie dźwiękami, które docierają do uczestników doświadczenia. Czekolada, podawana do degustacji, jest w każdej z tych przestrzeni taka sama.

Natomiast odczuwany smak czekolady okazuje się zmieniać w zależności od dźwiękowego kontekstu, co udokumentowano w ankietach. Kontekst jest wszystkim. Ten projekt potwierdził raz jeszcze to, co parokrotnie już przytaczałam, ale niezmiennie doskonale ujmuje zasadę, na której opiera się semiotyka – konsumenci kupują znaczenia a nie produkty (L. Oswald). Skoro tak niewielka teoretycznie zmiana w kontekście i odwołanie do innych skojarzeń kulturowych może wpływać na odczucie smaku nie ma w tym nic dziwnego.

Bompas&Parr

Bompas&Parr

Projekt zrealizowano we współpracy z agencją Bompas & Parr zajmującą się kreowaniem kulinarnych doświadczeń i wydarzeń oraz cross-modalnym laboratorium badawczym Uniwersytetu Oxfordzkiego.  Niecierpliwie czekam na tak ciekawe i innowacyjne projekty, które we współpracy z firmami komercyjnymi zaczną pojawiać się na rynku polskim.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+